Märklin H0 26410 Prototype S-Bahn "Karlsruher trein ", nieu…

prijs
bieden
datum plaatsing
06-11-16
conditie
gebruikt
adverteerder
DMJ
type
aangeboden
adverteert sinds
18-11-2010
plaatsnaam
Kampen
telefoon
n.v.t.
gezien
2 x
snelcode info
642338

Prijs te hoog? Doe een bod

LET OP! Na verzending ontvang je een e-mail waarmee je de bieding dient te activeren.

Omschrijving

Keertrein van de Deutsche Bundesbahn (DB): elektrische locomotief serie 141 248-5 en drie buurtverkeersrijtuigen. Type ABnrz 704, 1ste en 2de klasse, type Bnrz 725 , 2de klasse en type BDnrzf 740, 2de klasse met cabine. Gemoderniseerde rijtuigen uit vroegere "Silberlingen".
Nieuw, in originele verpakking.
Model: Elektrische verbinding tussen de voertuigen, voeding en verlichting al naar de rijrichting tussen loc en stuurstandrijtuig omgeschakeld. Rijrichtingafhankelijke frontsein- en sluitseinverlichting van de trein traditioneel in bedrijf en digitaal schakelbaar. Locomotief met Digital-decoder mfx en nieuwe geregelde Softdrive Sinus-hoogvermogenaandrijving in compacte constructie. 4 assen aangedreven. 2 antislipbanden. Ingezette handrails van metaal. Cabine-interieur. Gemonteerde dakloopplanken. Driepuntsfrontsein wisselend met de rijrichting en 2 rode sluitseinen met onderhoudsarme, warmwitte LED's traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Rijgeluid eloc met "Brulkikker"-sound, licht aan de loceinden en optrekversnelling en remvertraging met Control Unit 6021 en Systems schakelbaar. Fluit en piepen van de remmen met Systems schakelbaar. Koppelingsschacht volgens NEM en mechaniek voor kortkoppeling. Stuurstandrijtuig met lichtwisseling van 3x wit op 2x rood afhankelijk van de rijrichting met onderhoudsarme, warmwitte LED's. Verlichte koersweergave, digitaal met frontseinverlichting schakelbaar. Totale lengte over buffers 102,6 cm.

Highlights:
• Echte keertreinfunctie in het model door omschakeling van het sleepcontact.
• Realistische veranderingen aan de locbak: geen regengoot, "Klatte"-ventilator.
• mfx-decoder met licht- en geluidsfuncties.
• Hoogvermogenaandrijving Softdrive Sinus.

Eenmalige serie.

De Karlsruher trein - De Proef-S-Bahn. In de agglomeratie Rhein-Ruhr kon de inzet van de veelgeprezen serie ET 420 niet overtuigen. Langere trajecten moeten afgelegd worden en de reizigers ervoeren de ontbrekende toiletten als bijzonder onaangenaam. De DB reageerde op de vele bezwaren met de indienststelling van een S-Bahn-trein die door een loc getrokken werd. Midden jaren "70 ontwikkelde het Ausbesserungswerk Karlsruhe uit drie Silberlingen prototypen voor een keertrein. De rijtuigen kregen zwenkschuifdeuren met elektromagnetische deurblokkering en voor de instap een vaste opstaptrede die de inzet op het spoornet echter beperkte, omdat een perronhoogte van tenminste 76 cm voorwaarde was. Het interieur van de rijtuigen werd overzichtelijker gevormd en in het stuurstandrijtuig zag men ten gunste van extra zitplaatsen af van de bagagecoupé. De rijtuigen werden in het toenmalige kleurenschema turkoois/beige geschilderd, maar verkeerd om, wat de trein van het overige rollende materieel van de DB duidelijk onderscheidde. Bovendien werden ook enkele normale Silberlingen door het AW Karlsruhe aangepast, die als reserverijtuigen tot inzet kwamen. Als treinloc werd de Hagener 141 248-5 geselecteerd en die kreeg passend bij de trein een ongewone asymmetrische beschildering, die de trein echter als eenheid deed verschijnen. In de ruwe S-Bahn-praktijk van alledag kon de Karlsruher trein echter niet overtuigen, in wezen door de onvoldoende versnelling van de loc. Daarom werden de rijtuigen relatief snel weer in het gewone verkeer opgenomen en de Deutsche Bundesbahn ontwikkelde, zich richtend op de ervaringen met de Karlsruher trein, het type van de x-rijtuigen, die tot op heden als 3 tot 5-delige eenheden, meestal getrokken door de series 111 of 143, de ruggengraat van het buurtverkeer in het Ruhrgebied vormen.

Deel deze advertentie met:
|