Kunstschilders

prijs
€ 1.395
datum plaatsing
31-03-17
conditie
gebruikt
adverteerder
Micky
type
aangeboden
adverteert sinds
26-05-2014
plaatsnaam
Statenkwartier
telefoon
0628524671
gezien
31 x
snelcode info
4981133

Prijs te hoog? Doe een bod

LET OP! Na verzending ontvang je een e-mail waarmee je de bieding dient te activeren.

Omschrijving

Een bekende kunstschilder!
135 x95 cm
Curriculum Vitae


Persoonlijke gegevens:
Naam en voornamen Edmond Ignatius van de Weijer
Kunstenaarsnaam Edmond
Geboortedatum/ plaats 11 april 1946 te Amsterdam
Opleiding Rietveld Academie te Amsterdam
Ateliers '63 te Haarlem


Exposities:
Galerie Artiforum diverse keren, Voorburg: Regentesse Kamer, Den Haag: Stadhuis Lelystad, Lelystad: Meubel Galerie, Den Haag:AHOY Kunstmanifestatie, Rotterdam: Kunstmanifestatie Pieterskerk, Leiden: Skal, Zwolle:TNO in diverse vestigingen, Delft: Moret Ernst & Young, Den Haag: Kunst Thuis. Voorburg:
Galerie Maas, diverse keren, Rotterdam: Galerie Anton Gidding, Den Haag: World Trade, Amsterdam:
Dutch Business Centrum, Den Haag: Westergasfabriek, diverse keren, Amsterdam: Total Art Fair, Breda:
Haarlemse Kunstmanifestatie, Haarlem: Culinair Museum, Amersfoort: Galerie Bernard Mantz, Amsterdam:
Galerie Lia Haenen, Amsterdam: Galerie De Eendt, Amsterdam: Koopmansbeurs, Amsterdam: De Flint, Amersfoort: St. Elisabeth Ziekenhuis, Amersfoort: Kunst 2001, Badhoevendorp: Galerie Witt, diverse malen, Dordrecht: Helderse Kunstliga, Den Helder: Lineart, Gent ( België)


Verhuur: Diverse artotheken en Kunstinstellingen

Opdrachten: Winkel Museum Beelden aan Zee Den Haag
Winkel Gemeente Museum Den Haag
Schilderij (etiket op fles )
Culinaire museum Amersfoort
Particulier Den Haag
Particulier Zwolle
Bedrijf Gorredijk
Geknipt uit de pers enkele ingekorte artikelen

Tekens van leven van Edmond van de Weijer
Ed Wingen
Het stilleven in het interieur is een steeds terugkerend motief in de schilderkunst van Edmond van de Weijer. Stillevens zijn meestal statisch en zelden van leven vervuld, maar van Edmond voert ze op als een stukje theater, waarbij het interieur effectief wordt benut. De tafel met attributen is vrijwel altijd in beweging en aanleiding tot gebeurtenis­sen die een ander drama of op z'n minst een emotionele situatie suggereren.

Gemoedelijk samengaan tussen kunst
Hortense Höppener
Edmond van de Weijer maakt grote kleurige doeken, waarbij men zich fixeert op een vrouwenfiguur in een architectonisch ruimte. Hier vervloeit de rest van het schilderij in deels toevallig ontstane vormen en kleuren, waarbij de rechthoek overal terug komt.
Er is spraken van actie. Heel mooi vond ik de sierlijke vrouw met hoed in het werk getiteld "Dat wat achter blijft".

Edmond van de Weijer bij Helderse Kunstliga
De schilderijen van Edmond laten veel ruimte voor eigen invulling door de beschouwer. De doeken zijn opgebouwd uit verschillende onderdelen. Vlakken en deels door halfdoorzichtige textiel bedekte delen van het menselijk lichaam met een enkel natuurgetrouw geschilderd detail verwijzen naar het menselijk leven.

Edmond van de Weijer in Kunst 2001
De schilderijen van Edmond laten veel te raden over. Kleurige vlakken en door halfdoor­zichtige lappen omhult grote voorwerpen verwijzen door middel van een aan een vrou­welijke garderobe ontleend detail naar menselijk leven.

Bernard Mantz
Het werk van de Weijer is ongeschikt voor vluchtig kijken. De kleuren zijn helder en oefenen een eerste aantrekkingskracht uit, maar daarnaast en daarna is vooral beweging en ruimtelijkheid zwaarwegend

Van de Weijer trekt de aandacht
Godert van Comjon
De grote kleurige en heldere doeken, die vooral opvallen door hun sterke verwantschap met de menselijke figuurthema's hun plaatsing in een architectonische ruimte en hun schilderkunstige behandeling in de schilderijen.
Een welkome en opwekkende verschijning die zonder meer de aandacht trekt.



Kunstenaars aan de fles
Joke Midavaine
Weijer heeft laten zien hoe wijn en kunst met elkaar in verband kunnen worden gebracht.
Hij toonde dat met zijn etiket van Bulgaarse wijn die naar Wina Born is genoemd.

Kunst op fles
Château Journal
Ter gelegenheid van de 75e jaar van Wina Born werd een schilderij en een fles wijn aangeboden met het etiket "Aan tafel" van Edmond van de Weijer.
Wina Born heeft het schilderij op haar beurt geschonken aan het Culinair Museum in Amersfoort.

Schilder van het landschap van Bourgogne
Lou Hardonk
Van de Weijer maakt naam als schilder van grote kleurige doeken. Hij laat daarbij veel ruimte over voor eigen invulling door de beschouwer. Dat blijkt bijvoorbeeld duidelijk bij "Stilleven in interieur, "Aan Tafel" en vooral bij "Bourgondisch Landschap".

Kunstenaars zoeken op internet
Afbeelding: Landschap in Financieel Economisch Magazine.

Op het oogMicheline Tasseron
Op het eerste gezicht lijken de werken abstract te zijn, maar bij een tweede blik is er altijd iets herkenbaars aanwezig. Dat iets is in veel gevallen een onderdeel van een vrouw (een gezicht, een borstpartij in een uitdagende roze jurk), een (omgevallen) bos bloemen of een masker. Het lijkt mooi voer voor psychologen!








Persbericht 2009
Edmond van de Weijer, geboren in 1946 te Amsterdam, overleden in 2010
Opleiding Rietveld Academie te Amsterdam en Ateliers 63 te Haarlem

Binnen de veelheid aan opvattingen van de hedendaagse schilderkunst gaat Edmond van de Weijer duidelijk zijn eigen weg.Hij trekt de aandacht door de manier waarop hij de figuratief soms tot op de rand van abstractie brengt met zijn lyrische schilderkunst. Een lichte koloriet, een glasachtige impressie, een lichtvoetige beweging zijn bepalend voor de composities.

De schilderijen zijn verre van voorzichtig of vernuftig. Opvallend is de sterke verwantschap met het menselijke figuur, hun plaatsing in een architectonische ruimte en de verfbehandeling. Hij kiest zijn motieven uit zijn directe omgeving, laat droom en werkelijkheid in elkaar overgaan, daarmee de gebrokenheid en harmonie van het bestaan illustrerend.

Veel doeken zijn opgebouwd uit diverse segmenten. Naast figuratieve elementen (vrouwenfiguren, benen, doorkijkjes, spiegels, vloeren), krijgt de voorstelling vorm door afsnijdingen, verspringingen ect. Het geheel doet een beroep op meerder vermogens van de toeschouwer.

Op de vraag hoe hij zijn eigen werk zou typeren antwoordt de kunstenaar dat er veel
trefwoorden voorhanden zijn wat stijl betreft, maar ik zou niet weten welke van toepassing is op mijn werk en wat de gevoelswaarde betreft haalt hij ook het liefst een spons over etiketten als romantisch, zonderling, decadent, dromerig, symbolisch of experimenteel.Het werk laat zich ook moeilijk vangen in deze begrippen. Wel duidelijk is een stevig gevoel voor humor en erotiek, zelfs de abstracte werken brengen dit over. Stijl, vorm en inhoud spelen allemaal een rol Ik ven tevreden wanner ik in mindere of meerdere mate een synthese weet te vinden.

Edmond maakt dat door de stilering van de compositie het eindproduct geloofwaardig, dit blijft zonder een samenstel van voorschriften te volgen. De kwaliteit van het werkt ligt onder meer in de schakeringen die hij aanbrengt tussen versiering en gemoedsaandoening. Het geheel maakt een overrompelend vitale indruk waarvan het einde nog lang niet in zicht is en nieuwsgierig maakt naar het vervolg.

Deel deze advertentie met:
|