Zo verklein je de kans dat mensen je online oplichten

Jaarlijks zijn ruim 400.000 mensen slachtoffer van internetoplichting. Koop je wel eens iets via online handelsplaatsen? Met deze tips verklein je de kans dat je kunt fluiten naar je spullen.

Alle landelijke en internationale handelsplaatsen met de beste bedoelingen kampen ermee: oplichters op hun platform. Dagenlang kunnen mensen met slechte bedoelingen andere mensen geld afhandig maken met een niet bestaand product. Hoe voorkom jij dat je slachtoffer wordt?

1. Koop via online handelsplaatsen met alerte beheerders

Oplichters kunnen vaak dagen lang hun gang gaan op handelsplatforms. Contentbeheerders van de handelsplaatsen merken malafide adverteerders vaak te laat op. Zorg ervoor dat je producten koopt op handelsplaatsen met actieve, alerte beheerders. Koopplein.nl kan jou in ieder geval verzekeren dat ze het beheer zeer serieus neemt. Handelen via dit platform verkleint de kans dat je slachtoffer wordt van oplichting.

De dagelijkse bonafide/ malafidecheck: Koopplein.nl doet het.

Koopplein.nl checkt de advertenties op haar website meerdere keren per dag. Elke ochtend van de contentbeheerder start met een ‘bonafide/ malafidecheck’. Daarnaast houden de lokale franchisenemers hun lokale Koopplein.nl-pagina’s in de gaten. Dubbelcheck dus.

Aaf van der Kooi, mede-eigenaar van Koopplein.nl, houdt zicht op de inhoud van de totale website. Bij ‘puppy’s en kittens te koop’ ben ik extra alert, omdat hierbij geregeld sprake is van oplichting. De zin ‘alleen vooraf betalen’ in een advertentie is reden voor een extra check. Vermelden adverteerders belangrijke en voor de hand liggende gegevens niet? Dan staat bij ons het licht direct op oranje.”

Het scherpe beheer en de samenwerking tussen de landelijke organisatie en lokale franchisenemers zorgen ervoor dat 95 procent van de malafide adverteerders niet de kans krijgt jou te besodemieteren. 

2. Handel alleen online met mensen uit je directe omgeving


Waarom? Je kent kopers of verkopers via via en weet snel wat voor vlees je in de kuip hebt. Dit gegeven maakt de kans op oplichting beduidend kleiner. Handelen in je eigen woonplaats scheelt bovendien een hoop kilometers rijden.

Het handelsplatform Koopplein.nl richt zich volledig op handel met mensen uit jouw gemeente. Het is zo ingericht, dat je heel gemakkelijk alle producten kunt vinden die binnen jouw gemeente te koop zijn. Je komt er achter dat achter de voordeuren en in schuurtjes van je dorps- en stadsgenoten meer pareltjes liggen dan je denkt.

Wil je over de grenzen van je eigen woonplaats kijken via de unieke functie ‘gluren bij de buren’ of naar de rest van heel Nederland? Dat kan natuurlijk ook.

3. ‘Het product ligt bij familie. Ik laat het opsturen.’ Trap er niet in. 

Reageert de verkoper afwijzend wanneer je het product zelf wilt komen halen en contant wil betalen? Kap de koop dan vriendelijk af. Hoe graag je het artikel ook wilt hebben en hoe sterk het verhaal van de verkoper ook is. ‘Het product ligt bij mijn moeder op Vlieland, het is dus wat lastig om het te komen halen, ik stuur het op zodra jouw betaling op mijn bankrekening is bijgeschreven…’, iemand die dit zegt is er in negen van de tien gevallen op uit om je op te lichten.

Koopplein.nl heeft met bovenstaande nog nooit te maken gehad. Naar alle waarschijnlijkheid omdat mensen die via Koopplein.nl iets kopen of verkopen, bewuster kiezen voor ‘handelen’ met mensen in hun eigen dorp of buurt. En boter bij de vis willen, in plaats van eerst betalen en dan maar hopen dat er via de post iets komt. Lokaal handelen voelt veilig en verloopt door de kleine afstanden lekker ongecompliceerd en vlot.

Heb jij een ervaring gehad met online oplichting via een handelsplatform en wil je deze graag delen? Mail jouw verhaal dan naar controle@koopplein.nl. Waarom willen wij dat graag? Wij kunnen leren van jouw ervaringen en deze wellicht delen met andere gebruikers via onze website en social media kanalen.

Kijk hier voor meer informatie over veilig handelen op internet.

Meer tips & weetjes