Veelgestelde vragen

1. Hoe plaats ik een advertentie?
Ga voor de beschrijving naar de rubriek 'Advertentie plaatsen'.

2. Hoe herplaats ik een advertentie?
Ga naar 'Mijn Koopplein', in de bovenste blauwe balk boven het gemeentebord, en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Onder de tab 'Archief' tref je de verlopen advertentie(s) aan. Vink de advertentie(s) aan die je wilt verlengen en klik daarna op 'Herplaats geselecteerde advertentie'. Controleer in de rubriek 'Laatste Advertenties' of je advertentie daadwerkelijk is herplaatst. Na enkele minuten verschijnt je advertentie bovenaan de lijst.

3. Hoe verwijder ik advertenties?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Klik op het blokje, links op de advertentieregel van de advertentie die je wilt verwijderen. Er verschijnt een vinkje in het blokje. Onder de advertentielijst vind je de tekst 'Selectie verwijderen'. Klik hierop en de advertentie is verdwenen.

4. Hoe kan ik advertenties aanpassen?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Je kunt advertenties aanpassen in de tabs 'Geplaatst' en ‘Archief’. Klik onder 'Wijzig' op het notitieblokje rechts op de advertentieregel van de advertentie die je wilt aanpassen. Je komt in het scherm met het advertentieformulier. Maak nu de aanpassingen en controleer of alles is ingevuld. Klik dan op 'Volgende'. Je komt op de volgende pagina waar je ter controle alle tekst nogmaals kunt checken en eventueel opnieuw wijzigen. Bij akkoord klik je op ‘Opslaan’, de advertentie is aangepast.

5. Hoe kan ik inloggen?
Inloggen gaat heel eenvoudig via 'Plaats advertentie' of 'Mijn Koopplein'. In het inlogscherm vul je de gevraagde gegevens in en de persoonlijke beheerpagina opent zich. Tip: wanneer je het vakje ‘Ingelogd blijven’ aanvinkt, hoef je niet bij ieder bezoek je gegevens opnieuw in te voeren.

6. Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe vraag ik dat opnieuw op?
In het inlogscherm klik je op de tekst 'Wachtwoord vergeten?'. Er opent een nieuw scherm. Vul hier je email-adres in en klik op 'Aanvragen'. Let op, dit emailadres moet hetzelfde zijn als waarmee je in eerste instantie je account hebt aangemaakt. Je ontvangt nu een email op het zojuist door jou opgegeven email-adres. Klik op de link in de email en je komt in het scherm 'Wachtwoord reset'. Vul de gevraagde gegevens in en klik op 'Veranderen'. De tekst 'Wachtwoord gewijzigd, je kunt nu inloggen op Koopplein.nl' verschijnt.

7. Waarom ontvang ik geen email van Koopplein.nl?
In de meeste gevallen heeft dit te maken met spamfilters. Controleer eerst je spambox van je email. Het kan zijn dat het spamfilter op je eigen computer heel 'gevoelig' staat afgesteld. Deze kun je bij je instellingen van je computer 'ruimer' zetten. Ook kan het zijn dat je internetprovider bepaalde mails als spam ziet en deze al tegenhoudt voordat de betreffende mails jouw computer bereiken. Neem hiervoor contact op met je provider, wellicht worden er nog meer mails 'ongewenst' tegen gehouden.

Wanneer blijkt dat bovenstaande niet van toepassing is, neem dan contact op met de uitgever van dit Koopplein.

8. Waarom een lokale handelsplaats in mijn gemeente?
Koopplein.nl biedt particulieren de mogelijkheid om gratis hun product(en) te verkopen via internet. Het adverteren op deze aan- en verkoopsite is alleen bestemd voor inwoners uit jouw gemeente. Daardoor bespaar je verzend- en/ of reiskosten en verkleint aanzienlijk de risico’s van een miskoop, teleurstelling en oplichting. Bedrijven adverteren tegen een kleine vergoeding.


9. Wie kunnen op Koopplein.nl een particuliere rubrieksadvertentie plaatsen?
De website is bedoeld voor alle inwoners binnen jouw gemeente. Dus particulieren, ondernemers, overheden, instellingen, clubs en stichtingen. Het plaatsen van een gratis particuliere advertentie is alleen toegestaan voor particulieren. Particuliere rubrieksadvertenties met als doel het direct of indirect promoten van een bedrijf of instelling, dan wel enig ander commercieel doel, zijn niet toegestaan. In particuliere advertenties mogen ook geen zakelijke telefoon- of faxnummers of adressen van (geheel of gedeeltelijk) commerciële websites worden geplaatst. Dit is wel toegestaan in betaalde rubrieksadvertenties voor bedrijven of clubs.

10. Mogen ondernemers gratis particuliere rubrieksadvertenties plaatsen?
De ondernemers in jouw gemeente zijn in hun vrije tijd ook particulieren. Zij mogen dus ook gratis adverteren met producten of diensten die niet zakelijk, d.w.z. aan hun bedrijf of organisatie gerelateerd, zijn. De advertentie mag geen commercieel karakter hebben, dit te beoordelen door Koopplein.nl. Vermelding van de bedrijfsnamen, logo's, commerciële websites of zakelijke telefoon- of faxnummers zijn verboden in de gratis particuliere rubrieksadvertenties. Ook is bij deze advertenties directe of indirecte verwijzing naar een bedrijf of instelling niet toegestaan.

11. Wat zijn de kosten voor plaatsing van een particuliere rubrieksadvertentie op Koopplein.nl?
Adverteren is voor particulieren op Koopplein.nl geheel gratis. Ook wordt door ons geen provisie over aan- en verkoop gerekend. Bedrijven en clubs adverteren in de rubrieken voor een gering bedrag.

12. Ben ik verplicht mijn e-mail adres beschikbaar te stellen?
Door gebruik te maken van onze e-mail service ontvang je automatisch bericht van biedingen op je advertentie(s). Ook houden wij je op de hoogte van ontwikkelingen van Koopplein.nl en geven tips om je product of dienst extra op te laten vallen. Wanneer je deze tips toepast maak je meer kans om snel een goede deal te sluiten. Daarnaast ontvang je af en toe mail van derden. Zo help je mee de rubrieksadvertenties gratis te houden. Op de mail die je van ons ontvangt kun je aangeven wanneer je geen mail meer van ons wenst te ontvangen.

13. En als ik mijn e-mail adres niet (meer) beschikbaar stel?
Ook dan kun je gratis rubrieksadvertenties plaatsen op Koopplein.nl. Biedingen op je advertentie kun je dan bekijken op de website. Je krijgt hiervan dan geen automatisch e-mail bericht. Ook ontvang je geen nuttige informatie meer over bijvoorbeeld nieuwe toepassingen en tips voor adverteren op Koopplein.nl.

14. Wat gebeurt er met mijn e-mail adres?
Koopplein.nl gebruikt je e-mail adres, naast informatie over vernieuwingen en aanpassingen van Koopplein.nl, voor aanbiedingen van (lokale) bedrijven en informatie van overheden en instellingen. Zie verder de rubriek Cookie- en Privacy-beleid.

15. Wat voor mailings ontvang ik via Koopplein.nl?
Naast algemene, nuttige (gebruiks)informatie van en over Koopplein.nl ontvang je zo nu en dan mailings van bedrijven met aanbiedingen. Tevens houden wij je e-mail adres beschikbaar voor berichten met een informatief doel, zoals berichten van (lokale) instellingen, overheden of verenigingen.

16. Hoe lang blijven advertenties staan?
Een particulier geplaatste advertentie op Koopplein.nl blijft 60 dagen staan (bedrijven en clubs 30 dagen), ook als je tussentijds veranderingen aanbrengt. Wanneer die looptijd voorbij is, krijg je hiervan een e-mailbericht. Aansluitend zal Koopplein.nl je particulier geplaatste advertentie volgens de Algemene Voorwaarden weer automatisch en gratis HERplaatsen. Overige informatie vind je in het begeleidende e-mailbericht.

17. Het lukt mij niet een foto bij mijn advertentie te plaatsen. Wat doe ik verkeerd?
Je kunt een foto plaatsen in je advertentie door te klikken op de button 'Bestand kiezen'. De meeste problemen doen zich voor omdat de adverteerder niet de map in zijn/ haar computer kan vinden waarin de bewuste foto staat. Sla de advertentie dus VOORAF op in een computermap die je makkelijk terug kan vinden. De map 'Temp' op de harde schijf C:/ van je computer is daarvoor bijvoorbeeld heel geschikt. Zorg ervoor dat je foto niet groter is dan 5 Mb en niet kleiner dan 400x300 pixels.

18. Wat moet ik doen om een advertentie te plaatsen?
Klik hier voor het Stappenplan in het menu 'Plaats advertentie'.

19. Ik heb gehoord dat Koopplein.nl gebruik maakt van cookies. Wat zijn dat en hoe werkt dat?
Cookies zijn kleine bestandjes, waarin surfgegevens op Koopplein.nl worden opgeslagen. Ook software van bijv. banken maakt hiervan gebruik. Het is dus geen virus en geen spyware. Door gebruik te maken van cookies kunnen wij er bijvoorbeeld voor zorgen dat Koopplein.nl voor je opent in je eigen (laatst bezochte) gemeente. Cookies maken het gebruik van de website dus makkelijker, sneller en persoonlijker.

20. Hoe kan ik mijn emailadres in het systeem wijzigen?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Ga naar de tab 'Persoonlijke gegevens'. Overschrijf je huidige- met je nieuwe email-adres en bevestig met een klik op de knop 'Opslaan' onderaan de pagina. Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestigings-email op je nieuwe mailadres. Klik op de link. Een nieuwe pagina met de melding dat je email succesvol is gewijzigd opent. Het systeem gebruikt voortaan je nieuwe email adres.

21. Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in het systeem?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. In het tabblad 'Je huidige gegevens' staat 'Nieuw wachtwoord'. Vul je nieuwe wachtwoord daar in en herhaal dit in de regel eronder bij 'Wachtwoord bevestigen'. Bevestig met een klik op de knop 'Opslaan'. Het systeem gebruikt voortaan je nieuwe wachtwoord.

22. Mag ik onbeperkt rubrieksadvertenties plaatsen en wat zijn de regels voor plaatsing?
Als particulier mag je gratis op het Koopplein in je eigen gemeente net zoveel rubrieksadvertenties plaatsen als je wilt. Ook kun je een ongelimiteerd aantal betaalde advertenties plaatsen. Het is echter verboden om direct achter elkaar dezelfde advertentie, met (nagenoeg) dezelfde inhoud, te plaatsen. Ook mag je maximaal vijf advertenties achtereen plaatsen. Daarna moet een andere gebruiker minimaal één advertentie hebben geplaatst. Is dat gebeurd, dan kun je opnieuw maximaal vijf advertenties achtereen plaatsen. Advertenties mogen uitsluitend worden geplaatst in een toepasselijke rubriek, dus bijv. geen fietsen in de rubriek 'Auto & Toebehoren' en geen meubilair onder 'Kleding & Mode'. Bovengenoemde regels gelden zowel voor particuliere als bedrijfs- en clubadvertenties.

23. Hoe verwijder ik een bieding?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Klik op de tab 'Biedingen'. Je krijgt een overzicht van de biedingen. Vink de bieding aan die je wilt verwijderen door op het blokje ervoor te klikken. Klik daarna op de tekst 'Bieding(en) verwijderen'. Het bod is verwijderd van de website.

24. Mijn advertentie lijkt ineens te zijn verdwenen. Hoe kan dat?
Waarschijnlijk staat je advertentie nog wel op de website. Ga naar de subrubriek waarin je de advertentie hebt geplaatst. Klik op de vetgedrukte kopregel van de subrubriek. Achter de kopregel staat tussen haakjes het aantal advertenties dat zich in deze rubriek bevindt. Je krijgt nu een volledige opgave van de inhoud van deze subrubriek. Wanneer je de advertentie recentelijk hebt geplaatst, staat deze er ongetwijfeld tussen. Je kunt je advertentie ook terugvinden door, in de blauwe balk bovenaan iedere pagina, in het veld ‘Advertentie zoeken’ of 'Zoek in.....' een (deel van een) trefwoord uit je advertentie op te geven. Bij gebruik van de mobiele site klik je eerst op het vergrootglas voordat het zoekvenster opent. Heb je een advertentie met een Gloednieuwe Gazelle herenfiets opgegeven, dan volstaat bijv. 'Gloednieuw' of 'Gazel' of 'fiets'. (Intypen zonder aanhalingstekens.) In de lijst tref je de advertentie aan. Hoe nauwkeuriger het trefwoord, hoe exacter de selectie.

25. Er is geboden op mijn advertentie, maar ik ben het adres van de bieder kwijt. Kan ik dat ergens vinden?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Ga naar de tab 'Biedingen'. In deze tab vind je alle biedingen op je advertentie(s) met volledig emailadres en het uitgebrachte bod. Door op een emailadres te klikken, kom je terecht in je mailprogramma.

26. Is een bieder verplicht om hetgeen waarop hij heeft geboden ook daadwerkelijk aan te kopen?
Een bod op een advertentie geldt voor de verkopende en aankopende partij als indicatie van wat de bieder mogelijk over zou hebben voor het betreffende artikel. Mede omdat de potentiële koper het artikel nog niet 'in het echt' heeft gezien, heeft hij het ook niet definitief kunnen beoordelen. Een bieding geeft daarom geen verplichtingen naar de verkoper en is niet bindend voor de bieder. Overigens is Koopplein.nl slechts bemiddelaar en geen partij in de aan- en verkoop via de website.

27. Ik kan niet (meer) inloggen met mijn e-mailadres en wachtwoord. Hoe kan dat?
In de meeste gevallen klopt de combinatie van het emailadres en het opgegeven wachtwoord niet. Er wordt de laatste jaren steeds meer digitaal geregeld. Hierbij horen altijd (unieke) wachtwoorden om een zo groot mogelijke veiligeheid te bieden. Ook worden steeds meer emailadressen per persoon gebruikt. Het is daarom niet verwonderlijk wanneer deze gegevens af-en-toe per ongeluk door elkaar worden gehaald door de gebruikers.

28. Ik heb gekeken op een Koopplein van een andere gemeente. Hoe kom ik terug bij mijn eigen Koopplein?
Ons systeem onthoudt welk Koopplein je het laatst hebt bezocht. Wanneer je Koopplein.nl opnieuw opstart, keer je terug naar dit laatst bezochte Koopplein. Om terug te gaan naar het Koopplein in je eigen gemeente klik je in de rechter kolom bovenaan een willekeurige pagina op ‘Andere gemeente’. Op de mobiele website klik je op het ronde logo aan de linker bovenkant. Je komt dan op de gemeenten-selectiepagina (ABC-pagina). Kies daar je gemeente in het ABC, middels postcode of omschrijving en je eigen gemeente start weer op.

29. Waarom kan ik op de mobiele website geen gemeente kiezen op de gemeenten-selectiepagina (ABC-pagina)?
Deze functionaliteit werkt met zgn. Java-applicaties. Als je het gebruik van Java hebt uitstaan, werkt dit dus niet. 

30. Waarom krijg ik geen pop ups?
De blokkering van pop ups staat ingeschakeld in je browser. Oplossing: pop up-blokkering uitschakelen. (Voor MS Outlook: Extra > Pop-upblokkering; Pop-upblokkering uitschakelen.)

31. Ik krijg geen mail voor bevestiging van mijn bieding. Hoe komt dat?
Als je een bieding hebt gedaan krijg je van het systeem automatisch een mail toegezonden naar het e-mailadres van je account. Je kunt hiermee de bieding bevestigen of annuleren. Indien je deze mail niet ontvangt, wordt dit meestal veroorzaakt door een spamfilter. Dit kan een filter zijn op je eigen computersysteem of van je mailprovider. Soms is het probleem opgelost wanneer je je eigen spamfilter minder 'strak' instelt. Controleer of de mail mogelijk in je spambox terecht is gekomen. Als tijdelijk alternatief kun je via 'Stuur een mail aan de adverteerder', onderaan de advertentie, per mail je bod uitbrengen.
Een beller is sneller! Wanneer de adverteerder ook een telefoonnummer heeft opgegeven, kun je natuurlijk ook telefonisch een bieding doen.

32. Hoe maak ik de grootste kans op een snelle verkoop?
Klik hier voor 'Tips' om je verkoop te bevorderen.

33. Waar moet ik op letten bij aankoop?
Klik hier
voor tips om veilig te handelen.

34. Hoe verwijder ik definitief mijn account van Koopplein.nl?
Ga naar 'Mijn Koopplein' en log in. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina. Selecteer het tabblad 'Persoonlijke gegevens'. Bovenaan deze tab staat de tekst 'Mocht je willen overgaan tot verwijderen van je profiel. Klik dan hier.' Volg de instructies en je account zal definitief worden verwijderd.

/files/25199/25198174/files/25199/25198175

--------------------------------------------------->