Honda E Advance Electric 154pk 2020 Pearl White. Automaat

Beschrijving

Honda E edvance.
In nieuwstaat.
km stand 10.600
Kleur Pearl White.
Automaat.
Accu 35.5 kw.
WLTP 220km. (16 inch velgen)
Plug-in
Topsnelheid 145 km/u
Acceleratie 8.3 seconden 0-100.
Bouwjaar 2020.
1ste toelating 17-12-2020.
Apk 17 dec 2024.
Wegenbelasting 0,- euro.
Lengte 3894mm Breedte 1752mm Hoogte1503mm.
Energie klasse A
inclusief laadkabels 220w stopcontact laden.

Prijs = marge 24.500,- euro.

Nieuwprijs van deze auto = 39,785 euro.

360° camera,ABS,Achteruitrijcamera,Adaptieve lichten,Adaptive Cruise Control,Airbags,Airconditioning,Apple Carplay,Bluetooth,Boordcomputer,Centrale vergrendeling,Climate control,Cruise Control,Electronic Stability Program (ESP),Elektrische buitenspiegels,Elektrische ramen,Emergency brake assist,Head-up Display,Isofix,Keyless entry,LED verlichting,Lane Departure Warning,Lane Keeping Assist,Lichtmetalen velgen,Lichtsensor,Metallic lak,Mistlampen,Navigatiesysteem,Panoramadak,Parkeerassistent,Parkeercamera,Radio,Regensensor,Start-stop-systeem,Startonderbreker,Stoelverwarming,Stuurwielverwarming,Traction-control,Verwarmde buitenspiegels,Vooruitrijcamera

Het verbruik van deze wagen op de provinciale wegen en in de buurt is gemiddeld ongeveer 15 kWh/100km waardoor we 170-200km kunnen rijden voor we weer opladen.

Het interieur is schitterend de achteruitkijkspiegel en de andere 4 schermen prima in het gebruik, en met Carplay en een goed audiosysteem een prima plek om tijdens het rijden ook van muziek te genieten.

Toen deze auto uitkwam was ik er meteen verliefd op. Een kleine EV van Honda met een fantastisch retrofuturistisch uiterlijk. De Honda E roept gevoelens van nostalgie op zonder dat de auto oubollig of achterhaald overkomt, in tegendeel! De auto straalt tijdloosheid uit en kon het nog wel eens zover brengen dat het over een jaar of twintig echt een klassieker is. Ontwerp volgt functie en er zitten daarom weinig onnodige lijnen of franje aan. Dat minimalisme spreekt me ontzettend aan. De vormgeving van deze Honda is echt afwijkend van het modebeeld op de weg en is een recept voor veel omdraaiende nekken en opgestoken duimpjes.

Wendbare stadsauto

De wegligging en de wendbaarheid zijn echt verslavend. Het is heerlijk om met deze auto door de stad te maneuvreren. Door de extreem korte draaicirkel is straatje keren of inparkeren echt een fluitje van een cent en je vraagt je af waarom niet alle auto's zo makkelijk rijden.

Snelweg

De onafhankelijke wielophanging en de, zeker voor de maat van de auto, redelijk grote wielbasis maken dat de auto echt heerlijk op de weg ligt en ook op lange stukken snelweg rijdt de E heerlijk. De auto geeft je het gevoel dat hij een stuk groter is dan dat die werkelijk is.

Elektrisch rijden

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nog wat huiverig voor elektrische auto's zijn maar mijn ervaring is enkel positief. De auto is stiller, er hoeft niet geschakeld te worden en de motor heeft onderin ontzettend veel kracht zodat deze altijd vlot optrekt.

Park Pilot / bird view camera

De Honda E is rijk uitgerust. De vele reviews die op deze site te vinden zijn en ook op youtube staan gaan hier veel dieper op in. Zo is de Honda E advance uitgerust met een volledig geautomatiseerd park pilot die de auto volledige automatische op een door jezelf opgegeven plek parkeert. Dat is natuurlijk leuk om te demonstreren op feestjes maar eigenlijk niet iets wat ik dagelijks gebruik. De 360 graden camera / bird view maakt het inparkeren van deze kleine auto al zo makkelijk dat je deze functie nauwelijks nodig zult hebben.

Rij modi.

Echt prettig zijn de verschillende rij modi. Wanneer je de auto start rijdt deze als een normale automaat. In de D stand kruipt deze langzaam vooruit en als je op de rem gaat staan dan staat de auto stil. Iedereen die wel eens in een automaat gereden heeft is wel bekend met deze manier van rijden.

In de stad schakel ik vrijwel altijd over naar one pedal drive. In deze mode rij je vooral met het e-pedal (voorheen gaspedaal). Wanneer je deze intrapt gaat de auto steeds sneller rijden, als je het e-pedal loslaat dan remt deze af op de elektromotor die de gegeneerde energie weer terug in de batterij stopt. De mate waarin de auto regenereert kun je met twee flippers achter het stuur instellen.

Op de snelweg gebruik ik eigenlijk altijd de adaptive cruise control. Je stelt een snelheid in en de auto gaat die snelheid rijden mits er binnen de ingestelde afstand niemand voor je rijdt. Indien dat het geval is houdt de auto de afstand die je hebt ingesteld aan en remt af totdat de snelheid van de Honda E overeenkomt met die van je voorganger. Ideaal. Zeker in combinatie met lane assist is dit erg ontspannen rijden.

Echt interessant is deze rij modi in de file. De Honda E kan namelijk zelfstandig stoppen en ook vanuit stilstand weer gaan rijden. En dat doet de E soepel en veilig.

Uiteraard ben je zelf wel eindverantwoordelijk en moet je je handen aan het stuur houden. Doe je dat niet dan verschijnt er na 15 seconden een grote waarschuwing in het beeldscherm.

Range

Dan de range. Honda geeft op dat de WLTP waarde 220km voor de base versie is (16 inch velgen) en 200km voor de advance op 17 inch velgen. Onze Honda E advance op 17 inch velgen komt in de praktijk bij temperaturen rond de 4 graden zo'n 150km ver op een volle accu. Dit is wat op te rekken door de kachel uit te houden. Dat klinkt stommer dan het lijkt, de auto is namelijk ontzettend goed geïsoleerd en beschikt bovendien over een uitstekende stoel en stuurverwarming die aanzienlijk minder hard aan de accu trekken waardoor er meer range overblijft.

Wanneer het kwik over de 15 graden heen kruipt neemt ook de range toe. We halen nu zo'n 180...190km op een volle batterij.

Er zijn veel elektrische auto's die een aanzienlijk hoger range halen en ook qua verbruik iets gunstiger zijn. In de praktijk is de range voor onze behoefte voldoende. Vrijwel al onze familie en vrienden zijn op 1 volle batterijlading te bereiken en ter plekke is altijd wel een laadplek waar de auto in de tijd dat we op bezoek zijn opgeladen kan worden. Halen we de terugweg (net) niet of willen we verder dan een batterijlading ons kan brengen dan zijn er voldoende snelladers.

Opladen

Minstens net zo belangrijk als de range van een elektrische auto zijn de oplaad mogelijkheden. De Honda E kan over 1 fase op 16A of 32A met wisselspanning geladen worden (ca 6.6kW) Snel laden gaat met maximaal 56kW. In de praktijk laad de auto tot 60% het snelst op aan een snellader en neemt de snelheid boven de 80% dermate af dat je in de meeste gevallen beter kunt doorrijden nadat de auto tot 80% opgeladen is. Tot 80% opladen kost meestal zo'n 30..35 minuten, beetje afhankelijk van de temperatuur en de lader. In die tijd hoef je je niet te vervelen en kun je op de schermen van de auto Youtube of Netfilx kijken!

Binnenspiegel

Wanneer de achterbank plat ligt en de ruimte achter de voorstoelen volgetetrist is, blijkt de digitale binnenspiegel met camera van groot nut. Je kan hiermee namelijk 'door de auto heenkijken' , ongeacht hoe vol die is. De beeldhoek van dit scherm is daarnaast veel breder dan van de conventionele spiegel, wat resulteert in veel beter zicht van wat er achter je gebeurt.

Stoelen

De stoelen van de Honda E zitten voortreffelijk en ook achterin is het prima zitten dankzij het relatief hoge dak.

Verbruik

Tussen 4 en 8 graden is 160km op een volle accu goed haalbaar. De kachel hoeft hierbij minder vaak aan te staan om de voorruit te ontwasemen en de accu is beduidend efficiënter.

Boven de 8 graden is 180km op een volle accu goed haalbaar.

Wanneer het kwik stijgt naar waardes boven de 16 graden is de range met 190 graden weer een beetje hoger.

De opgegeven 220km heb ik wel eens gehaald met 24 graden temperatuur maar zul je in de praktijk niet veel halen.

Laadpalen infrastructuur

Hier ben ik niet pessimistisch over. Er wordt flink geïnvesteerd in palen en ook zijn er sinds kort steeds meer fast chargers in steden te vinden, wat elektrische rijden een stuk gemakkelijker maakt. Ik denk dat ik 1 of hooguit 2x een kwartiertje op een plekje heb moeten wachten bij een snellader en eigenlijk altijd in de buurt van mijn bestemming een conventionele laadpaal tot mijn beschikking heb.

Komt het uit?

In de praktijk is de range van de Honda E niet groot genoeg om op- en neer te rijden naar verre familie en vrienden in Nederland maar wel genoeg om er in 1x heen te rijden. Omdat ik nooit meer dan 100km rij om ergens een kopje thee te drinken en dan weer terugga kan ik bij de visite de batterij in de praktijk altijd wel weer ver genoeg opladen om weer terug naar huis te komen. Het is een mindset en even wennen maar dan rij je goedkoper en luxer en ontspannener.

Onderhoud

De E heeft 1x een kleine beurt voor 150 Euro gehad bij de Honda dealer (pollenfilter, algehele check, ruitenwissers). Ook hier is de Honda E een verademing, maar dit geldt wellicht voor alle elektrische auto's, er zitten simpelweg minder bewegende delen in dit gesmeerd of vervangen moeten worden.

Niet voor iedereen. Als je vaak korte ritten maakt, geen (groot) gezin hebt en, net als ik, verliefd bent op de look and feel van deze unieke auto dan zou ik een demo / occasion of showroom exemplaar zien te scoren. Wil je een auto die net iets praktischer is dan zijn er steeds meer alternatieven die je qua range verder brengen en sneller laden. Qua features zijn er weinig auto's zo compleet als de E. En over deze features is goed nagedacht waardoor rijden gemakkelijker en veiliger wordt.

Betrouwbaarheid 10
Prestaties 10
Comfort. 10
Kosten 10
Zou u weer een auto van dit merk kopen?ja
Cijfer totaal 10
  • Prijs € 24.500
  • Datum plaatsing 23-04-24
  • Conditie gebruikt
  • Adverteerder Maria's Hoeve
  • Type aangeboden
  • Adverteert sinds 30-08-2017
  • Plaatsnaam Texel
  • Telefoon 0627498086
  • Bekeken 516 x
  • Snelcode info 26642962

Prijs te hoog? Doe een bod

LET OP! Na verzending ontvang je een e-mail waarmee je de bieding dient te activeren.
Je bod €
E-mail
Financieren